W roku akademickim 2024/2025 zapraszam na seminarium Studentów zainteresowanych następującymi zagadnieniami:
I. Dźwięk
- 1. dokumenty audio, słuchowiska dźwiękowe (radiowe), formy z pogranicza, podcasty
- 2. praca reportażysty
- 3. praca scenarzysty radiowego
II. Obraz
- 1. dziennikarstwo podróżnicze, np. vlogi
- 2. media społecznościowe
- 3. projekty medialne wspomagane przez serwisy crowdfundingowe
III. Temat
- 1. Holocaust
- 2. wojna
- 3. uchodźstwo
- 4. minimalizm w kulturze
- 5. kultura uważności
Prace mogą mieć charakter projektowy (w postaci konkretnego projektu i towarzyszącego mu opisu teoretycznego).
Studenci powinni w swoich pracach dyplomowych wykorzystywać metodologię nauk społecznych (np. fokusy, ankiety, analizę ilościową i jakościową), wspomaganą innymi dyscyplinami, jak literaturoznawstwo czy etnografia.
Proponowany zakres tematyczny seminarium licencjackiego (istnieje możliwość zgłaszania własnych pomysłów).
- Gatunki dziennikarskie – analiza konkretnych realizacji pod kątem ich wyznaczników genologicznych.
- Analiza zawartości mediów.
- Rozrywka w mediach.
- Audialność (szeroko pojęta), podcasting, radiofonia polska i zagraniczna – historia i współczesność.
- Warsztat dziennikarski – przygotowanie pracy praktycznej metodą projektu np. reportażu radiowego, audycji autorskiej, cyklu felietonów radiowych etc.
- Telewizyjny film dokumentalny (genologia, historia, retoryka).
- Autorski reportaż telewizyjny (kontekst gatunkowy, tematyczny i retoryczny).
- Film fabularny (w kontekście dziennikarskim i nie tylko).
- Pogranicze literatury i mediów (np. filmowe adaptacje reportaży, inne filmowe adaptacje literatury).
- Wybrane gatunki filmowe i telewizyjne w kontekście dziennikarskim.
- Dziennikarstwo i reporterstwo (narrative journalism).
- Autobiografia w twórczości literackiej, prasowej, telewizyjnej i filmowej.
- Licencjat w formie projektowej (dziennikarstwo prasowe i telewizyjne).
- Licencjat w formie pracy praktycznej - realizacja autorskiego reportażu radiowego.
- Informacyjne, publicystyczne i artystyczne gatunki radiowe.
- Dziennikarstwo obywatelskie – wyzwania, możliwości i zagrożenia.
- Narracyjność artystycznych form radiowych.
- Nowe w radiu – patronat słuchaczy.
Drogi Studencie, jeśli interesują Cię tematy (około)radiowe wykraczające poza wymienione wyżej zagadnienia, przyjdź, porozmawiamy – myślę, że może uda nam się opracować ciekawy problem do zbadania.
Analiza i interpretacja tekstów ustnych, mówionych i pisanych – językowa, prozodyczna i pozajęzykowa (niewerbalna).
- Dziennikarstwo telewizyjne.
- Publicystyka.
- Dziennikarstwo polityczne.
- Systemy medialne.
- Media a perswazja i manipulacja.
Prace projektowe – teoria i praktyka wybranego gatunku
1.1. Feature i reportaż radiowy
1.2. Słuchowisko radiowe, również eksperymentalne i dokumentalne
1.3. Reportaż telewizyjny i film dokumentalny- Gatunki radiowe – historia, ewolucja, treść
2.1. Reportaż, słuchowisko i feature radiowy (polskie i zagraniczne)
2.2. Hybrydy gatunkowe w radiu i formy eksperymentalne
2.3. Gatunki informacyjne w radiu komercyjnym i publicznym - Dokument w artystycznych przekazach medialnych
3.1. Film dokumentalny i reportaż telewizyjny
3.2. Reportaż literacki
3.3. Scena Faktu Teatru Telewizji
3.4. Słuchowisko dokumentalne i eksperymentalne - Analiza zawartości mediów
4.1. Audycje publicystyczne i kulturalne w radiu publicznym i komercyjnym
4.2. Kultura i sztuka we współczesnych mediach
4.3. Podcasty
4.4. Sylwetki dziennikarzy, reportażystów, felietonistów - Inne tematy zaproponowane przez seminarzystę wpisujące się w charakter seminarium
Zakres seminarium obejmuje tematykę nowych mediów w tym realizację prac projektowych, komunikacji w Internecie i social media, kreowania wizerunku, a także sportu. Drugim obszarem są zagadnienia związane z promocją marki.
- Media cyfrowe i nowe formy komunikacji w Internecie (np. dziennikarstwo immersyjne, interaktywne i multimedialne formy przekazu itp.).
- Dziennikarstwo sportowe, dziennikarstwo sportowe w nowych mediach.
- Komunikacja w mediach społecznościowych, kreowanie wizerunku, kryzysy wizerunkowe.
- Sport i sportowcy w mediach społecznościowych.
- Dziennikarze sportowi w mediach społecznościowych.
- Praca projektowa dot. np. rebrandingu marki, komunikacji w mediach elektronicznych, projektu kampanii wizerunkowej / reklamowej, budowanie marki w epoce cyfrowej.
- Praca projektowa z zakresu realizacji określonych gatunków internetowych (np. vlog, webshow, podcast i inne).
- AI w mediach społecznościowych.
- Kreowanie wizerunku firmy.
- Public relations.
- Marketing tertorialny.
- E-branding.
- Dziennikarstwo motoryzacyjne.
- Komunikacja wizualna w internecie.
- Prace projektowe: reportaż (odmiana pisana), wywiad, podcast.
- Dziennikarz w mediach społecznościowych – budowanie marki osobistej (personal branding), dziennikarz jako influencer/celebryta.
- Badania zawartości i treści mediów.
- Wartościowanie w języku mediów.
- Językowe środki perswazji w mediach.
- Sport w mediasferze.
- Agresja językowa i mowa nienawiści.
- Genologia lingwistyczna (z naciskiem na gatunki występujące w mediach).
- Nadawca i odbiorca we współczesnych mediach.
- Kultura języka – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
- Teoria ram interpretacyjnych w mediach (R. Entman).
- Kreatywność językowa.
- Wizualne narzędzia komunikacyjne.
- Wizualne modele kreacji wizerunku postaci/firm/marek.
- Wizualny przekaz w kampaniach reklamowych postaci/firm/marek/produktu.
- Wizualny przekaz w społecznych kampaniach.
- Projekty wizualnych identyfikacji postaci/firm/marek.
- Kreowanie wizerunku miejsc i organizacji.
- Komunikowanie za pomocą projektowania przestrzeni.
- Komunikacja wizualna.
- Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuk wizualnych i performatywnych.
- Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
- Sztuka w przestrzeni publicznej
- Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
- Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
- Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
- Komunikacja międzykulturowa
- Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
- Fotografia
- Kino dokumentalne
- Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
- Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
- Zagadnienia sztuki współczesnej, społeczne światy sztuki
- Reklama, public relations i promocji firmy
- Analiza procesu powstawania przekazu reklamowego
- Kreowanie wizerunku i jego elementów
- Kreowanie scenariuszy komunikacyjnych, dyskursów i tekstów
- Perswazja, manipulacja, demagogia, propaganda
- Reklama: muzyka w reklamie, wywieranie wpływu
- Propaganda w systemach totalitarnych - PRL, NRD, ZSRR
- Wizerunek medialny – także wizerunek medialny sportowców
- Zagadnienia etyki mediów
- Zjawiska kulturowego oddziaływania mediów
- Arcydzieła sztuki dziennikarskiej
- Adaptacje – teksty literackie w wymiarze medialnym
- Etyka dziennikarska
- Gatunki dziennikarskie (prasa i telewizja, reportaż, publicystyka, talk show, reality show)
- Fake newsy
- Historia, praktyka i teoria newsa
- Dziennikarstwo śledcze
- Gatunki medialne (zwłaszcza nowomedialne, np. blogi, wideoblogi, memy, tweety...)
- Wartości i wartościowanie w mediach
- Wspólnoty komunikacyjne (kreowane za pośrednictwem mediów)
- Kreowanie wizerunku medialnego osoby lub instytucji, np. uczelni, partii politycznej czy medium
- Kreowanie obrazu świata w mediach / reprezentacje świata w mediach.
- Analiza dyskurs medialnego na wybrany temat, w wybranych mediach; reakcje mediów na określone wydarzenie.
- Sfera prywatna w przestrzeni publicznej (medialnej)
- Polimodalność tekstu medialnego (kody komunikacji i relacje między nimi)
Tematy prac magisterskich wymagać będą zawsze doprecyzowania teoretyczno-metodologicznego
i konkretyzacji materiałowej.
Do rozważenia są także propozycje zagadnień seminaryjnych i tematów prac zgłaszane przez Studentów.
W ramach seminarium magisterskiego powstają prace związane tematycznie głównie z dziennikarstwem prasowym (np. gatunki wypowiedzi, dorobek wybranych autorów, edytorstwo prasowe) i retoryką dziennikarską (jako sztuką pisania i metodą badawczą), a także z rynkiem prasy (np. charakterystyki segmentów prasy drukowanej, monografie poszczególnych tytułów), zawodem dziennikarza (np. współczesne procesy i zjawiska wpływające na jego praktykowanie), relacjami między dziennikarstwem i polityką (np. sylwetki dziennikarzy politycznych).
Przygotowanie takich prac wymaga dobrych umiejętności analizowania i interpretowania tekstów pisanych oraz orientacji w wybranym zakresie (np. systematycznej lektury danego czasopisma lub tekstów wybranego autora), dlatego zachęcam Państwa do wybierania tematów odpowiadających Państwa zainteresowaniom i/lub wykształceniu, oczywiście pozostających we wskazanych wyżej obszarach.
Mile widziane są prace związane z dziennikarstwem lokalnym i sublokalnym regionu łódzkiego.
Przykładowe typy prac:
Zjawisko… na wybranych przykładach prasowych.
Publicystyka prasowa X-a.
Retoryka tekstów prasowych X-a.
Obraz… w publicystyce (na wybranych przykładach).
… w komentarzach/reportażach/felietonach/sylwetkach na łamach…