PRACE DYPLOMOWE STUDENTÓW STUDIÓW LICENCJACKICH I MAGISTERSKICH

W tej zakładce prezentujemy wybrane prace dyplomowe i projektowe studentów Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ. To przestrzeń, w której pokazujemy kreatywność, zaangażowanie i różnorodność tematów podejmowanych przez naszych studentów w ramach studiów licencjackich i magisterskich. Zachęcamy do zapoznania się z efektami ich pracy – to inspirujący przegląd spojrzenia studentów na współczesne media, komunikację i kulturę.

ALEKSANDRA MALATYŃSKA - "I BIDY SIĘ NIE BAĆ"

REPORTAŻ RADIOWY

Od Autorki: Bohaterką reportażu jest chorująca na mózgowe porażenie dziecięce Ewa oraz jej mama, która od 23 lat nieustannie opiekuje się córką. Poprzez historię tych dwóch związanych ze sobą kobiet pragnę przedstawić obraz rodziny, której jednym z członków jest osoba niepełnosprawna. Moim zamiarem jest udowodnienie, że choroba nie wpływa jedynie na życie jednostki, a ingeruje w rzeczywistość wszystkich jej bliskich. Podczas realizacji reportażu niezwykle ważne było dla mnie to, aby nie był on nacechowany pesymistycznie, uwzględniał w takim samym stopniu problemy, z którymi musi mierzyć się Ewa oraz jej mama, jak i chwile radości i nadziei, których tak pełne jest ich życie. Swoim pozytywnym, pełnym wiary i chęci do życia nastawieniem bohaterka nie daje zapomnieć, że los, jaki ją spotkał, nie jest wyrokiem. Ewa stanowi dowód na to, że osoby zmagające się z podobnymi trudnościami, nadal mogą marzyć i dokonywać rzeczy na pozór niemożliwych, jeśli tylko mają w sobie wolę walki.

Promotor pracy: dr Kinga Sygizman


 

EMILIA KUCHARSKA - "MIASTO Z WYROKIEM"

REPORTAŻ RADIOWY

Od Autorki: Celem pracy licencjackiej „Miasto z wyrokiem” było rozszerzenie wiedzy mojej o radomskim proteście robotniczym, ale przede wszystkim osób, które nie są zaznajomieni z tym wydarzeniem. Uważam, że jest to ważny moment w historii Polski, dlatego wybrałam taki temat. Jestem także mieszkanką Radomia, dlatego też tworzenie tej pracy było dla mnie szczególnie ważne. Moim zamiarem było także zgłębienie informacji o reportażu radiowym.

Promotor pracy: dr Kinga Sygizman


 

WIKTORIA SIEMCZUK - "NIEOBECNI"

SŁUCHOWISKO EKSPERYMENTALNE

Od Autorki: Słuchowisko eksperymentalne „Nieobecni” oparte jest o tekst Jarosława Borszewicza. Na motywach z „Mroków” autorka tworzy kolażowe narracje, dramaturgię opartą na pewnym rozproszeniu, na fragmentach. W słuchowisku zastosowano dwie linie narracyjne. Jedna to historia relacji Dueta i Ewy – nazywanej w tekście Nieobecną. Druga linia narracyjna to monologi Dueta: o życiu, śmierci, miłości, a także dialogi pasażerów dorożki, której Duet jest kierowcą, rozmowa z jego ojcem, fragment audycji radiowej.

Promotor pracy: dr Natalia Kowalska-Elkader


 

JULIA ADASIK - SPOSÓB NA SAMOTNOŚĆ

REPORTAŻ RADIOWY

Od Autorki: Celem pracy było stworzenie reportażu radiowego pokazującego, że doświadczając trudnych życiowych sytuacji, nie można się poddawać. Podjęty w projekcie licencjackim temat dotyczył utraty bliskiej osoby, wynikającej z niej samotności oraz sposobu poradzenia sobie z traumą. 

Promotor pracy: dr Paulina Czarnek-Wnuk


 

BARTOSZ WOJTYSIAK - "ŁÓDZKIE TECHNO"

REPORTAŻ RADIOWY

Od Autora:  Mój reportaż radiowy, jest opowieścią o ludziach tworzących pełną głębi łódzką społeczności techno. Zdecydowałem się na przedstawienie tego tematu z perspektywy trzech osób - uczestnika imprez rave, organizatorki oraz DJ-a. Ważną rolę w moim reportażu spełniają również dźwięki składające się na drugą ścieżkę narracyjną – drogę z domu do klubu. Motywem przewodnim materiału jest zremiksowany przez naked relaxing utwór „Nie widzę cię" autorstwa Jeszcze. Jest to kompozycja techno, nadaję ona reportażowi charakterystyczny rytm, tempo oraz ogólny klimat. Drugim rodzajem muzyki są fragmenty imprez, które swoją naturalnością i energią, przenoszą słuchacza w środek imprezy rave.

Promotor pracy: dr Kinga Sygizman


 

KARINA ZAWADZKA - "CZY SŁYSZYSZ MNIE GDY ROZMAWIAMY"

SŁUCHOWISKO EKSPERYMENTALNE

Od Autorki: Celem niniejszej pracy było przygotowanie słuchowiska eksperymentalnego z wykorzystaniem elementów dokumentalnych i adaptacyjnych w formie kolażowej, a także teoretyczne opracowanie gatunku. W celu zbudowania jego szerokiego obrazu, zestawiono ze sobą różne perspektywy badawcze powstałe w XX i XXI wieku. Przeprowadzono analizę i krytykę piśmiennictwa związanego z badaniem dzieł radiowych, które pozwoliły ujednolicić definicję słuchowiska radiowego, charakterystykę jego odmian, a także zbadać elementy składające się na jego realizację. Celem opracowania części projektowej w formie słuchowiska eksperymentalnego było określenie jego struktur z elementami dokumentu oraz adaptacji, którego celem jest wpłynięcie na odbiorcę oraz wywołanie u niego przeżycia estetycznego, pozwalając mu jednocześnie na szeroki zakres interpretacji dzieła. Określono pytania badawcze brzmiące następująco: Czym jest słuchowisko radiowe, jakie zawiera komponenty oraz jakie pełnią one funkcje? W jaki sposób jego forma wpływa na treść? Jakie elementy wchodzą w skład słuchowiska eksperymentalnego oraz jaka jest ich rola? W jaki sposób można wykorzystać materiały nawiązujące do faktów realnych w słuchowisku artystycznym? Jaką pełnią rolę teksty kultury zawarte w formie eksperymentalnej, w jaki sposób ją współtworzą?

Promotor pracy: dr Natalia Kowalska-Elkader


 

ANETA SZYMA - "SZEPTY NIEPOKOJU"

SŁUCHOWISKO DOKUMENTALNE

Od Autorki: Fabuła słuchowiska "Szepty niepokoju" skupia się na codziennym życiu osoby chorującej na zaburzenia lękowe. W opowieści przedstawione zostały myśli i zachowania człowieka, który zmaga się z ciągłym strachem, a także reakcje ludzi z otoczenia głównej bohaterki na jej zachowania, podyktowane jej lękom. Słuchowisko stworzyłam na podstawie własnego scenariusza, opartego na własnych wspomnieniach, wyznaniach, materiałach archiwalnych oraz fikcyjnych scenach.

Promotor pracy:  dr Kinga Sygizman