Kod rejestracji: 01-DUDMPK-Z-24/25-SM
Lista promotorów:
- dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
- dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
- prof. dr hab. Grażyna Habrajska
- prof. dr hab. Marek Ostrowski
- dr hab. Ewa Szkudlarek – Śmiechowicz, prof. UŁ
- dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ
UWAGA: Każdy Promotor ma 10 miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Poniżej znajdą Państwo szczegółową listę zakresów seminariów magisterskich dla każdego Promotora.
dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
- Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
- Sztuka w przestrzeni publicznej
- Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
- Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
- Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
- Komunikacja międzykulturowa
dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
- Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
- Fotografia
- Kino dokumentalne
- Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
- Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
- Zagadnienia sztuki współczesnej, społeczne światy sztuki
prof. dr hab. Grażyna Habrajska
- Reklama, public relations i promocji firmy
- Analiza procesu powstawania przekazu reklamowego
- Kreowanie wizerunku i jego elementów
- Kreowanie scenariuszy komunikacyjnych, dyskursów i tekstów
- Perswazja, manipulacja, demagogia, propaganda
prof. dr hab. Marek Ostrowski
- Reklama: muzyka w reklamie, wywieranie wpływu
- Propaganda w systemach totalitarnych - PRL, NRD, ZSRR
- Wizerunek medialny – także wizerunek medialny sportowców
- Zagadnienia etyki mediów
- Zjawiska kulturowego oddziaływania mediów
- Arcydzieła sztuki dziennikarskiej
- Adaptacje – teksty literackie w wymiarze medialnym
dr hab. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, prof. UŁ
- Gatunki medialne (zwłaszcza nowomedialne, np. blogi, wideoblogi, memy, tweety...)
- Wartości i wartościowanie w mediach
- Wspólnoty komunikacyjne (kreowane za pośrednictwem mediów)
- Kreowanie wizerunku medialnego osoby lub instytucji, np. uczelni, partii politycznej czy medium
- Kreowanie obrazu świata w mediach / reprezentacje świata w mediach.
- Analiza dyskurs medialnego na wybrany temat, w wybranych mediach; reakcje mediów na określone wydarzenie.
- Sfera prywatna w przestrzeni publicznej (medialnej)
- Polimodalność tekstu medialnego (kody komunikacji i relacje między nimi)
Tematy prac magisterskich wymagać będą zawsze doprecyzowania teoretyczno-metodologicznego
i konkretyzacji materiałowej.
Do rozważenia są także propozycje zagadnień seminaryjnych i tematów prac zgłaszane przez Studentów.
dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ
W ramach seminarium magisterskiego powstają prace związane tematycznie głównie z dziennikarstwem prasowym (np. gatunki wypowiedzi, dorobek wybranych autorów, edytorstwo prasowe) i retoryką dziennikarską (jako sztuką pisania i metodą badawczą), a także z rynkiem prasy (np. charakterystyki segmentów prasy drukowanej, monografie poszczególnych tytułów), zawodem dziennikarza (np. współczesne procesy i zjawiska wpływające na jego praktykowanie), relacjami między dziennikarstwem i polityką (np. sylwetki dziennikarzy politycznych).
Przygotowanie takich prac wymaga dobrych umiejętności analizowania i interpretowania tekstów pisanych oraz orientacji w wybranym zakresie (np. systematycznej lektury danego czasopisma lub tekstów wybranego autora), dlatego zachęcam Państwa do wybierania tematów odpowiadających Państwa zainteresowaniom i/lub wykształceniu, oczywiście pozostających we wskazanych wyżej obszarach.
Mile widziane są prace związane z dziennikarstwem lokalnym i sublokalnym regionu łódzkiego.
Przykładowe typy prac:
- Zjawisko… na wybranych przykładach prasowych.
- Publicystyka prasowa X-a.
- Retoryka tekstów prasowych X-a.
- Obraz… w publicystyce (na wybranych przykładach).
- … w komentarzach/reportażach/felietonach/sylwetkach na łamach…