SEMINARIUM LICENCJACKIE

Lista promotorów seminariów licencjackich wraz z zakresami.

W roku akademickim 2023/2024 zapraszam na seminarium Studentów zainteresowanych następującymi zagadnieniami:

I. Dźwięk

  1. dokumenty audio, słuchowiska dźwiękowe (radiowe), formy z pogranicza, podcasty
  2. praca reportażysty
  3. praca scenarzysty radiowego

II. Obraz

  1. dziennikarstwo podróżnicze, np. vlogi
  2. media społecznościowe
  3. projekty medialne wspomagane przez serwisy crowdfundingowe

III. Temat

  1. Holocaust
  2. wojna
  3. uchodźstwo
  4. minimalizm w kulturze
  5. kultura uważności

 

Prace mogą mieć charakter projektowy (w postaci konkretnego projektu i towarzyszącego mu opisu teoretycznego).

Studenci powinni w swoich pracach dyplomowych wykorzystywać metodologię nauk społecznych (np. fokusy, ankiety, analizę ilościową i jakościową), wspomaganą innymi dyscyplinami, jak literaturoznawstwo, czy etnografia.

Zakres seminarium obejmuje zagadnienia z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach oraz językoznawstwa. W szczególności zapraszam tych z Państwa, którzy chcieliby zająć się problematyką komunikacji płci, komunikacji w i o sporcie kobiet, badaniem reklamy społecznej, komercyjnej lub politycznej, komunikacji interpersonalnej, komunikacji w mediach społecznościowych, dyskursu politycznego i publicystycznego.

Wszystkie Państwa pomysły na badanie obrazów medialnych, perswazji, założeń światopoglądowych będą mile widziane, na każdy temat znajdziemy wspólnie jakiś sposób.

  1. Telewizyjny film dokumentalny (genealogia, historia, retoryka);
  2. Autorski reportaż telewizyjny (kontekst gatunkowy, tematyczny i retoryczny);
  3. Film fabularny (w kontekście dziennikarskim i nie tylko);
  4. Pogranicze literatury i mediów (np. filmowe adaptacje reportaży, inne filmowe adaptacje literatury);
  5. Wybrane gatunki filmowe i telewizyjne w kontekście dziennikarskim;
  6. Dziennikarstwo i reporterstwo (narrative journalism);
  7. Licencjat w formie projektowej (dziennikarstwo prasowe i telewizyjne);
  8. Autobiografia w twórczości literackiej, prasowej, telewizyjnej i filmowej.

  1. Licencjat w formie pracy praktycznej - realizacja autorskiego reportażu radiowego.
  2. Informacyjne, publicystyczne i artystyczne gatunki radiowe.
  3. Dziennikarstwo obywatelskie – wyzwania, możliwości i zagrożenia.
  4. Narracyjność artystycznych form radiowych
  5. Nowe w radiu – patronat słuchaczy.

Drogi Studencie, jeśli interesują Cię tematy (około)radiowe wykraczające poza wymienione wyżej zagadnienia, przyjdź, porozmawiamy – myślę, że może uda nam się opracować ciekawy problem do zbadania

Analiza i interpretacja tekstów ustnych, mówionych i pisanych – językowa, prozodyczna i pozajęzykowa (niewerbalna).

Prace projektowe – teoria i praktyka wybranego gatunku


  1. 1.1. Feature i reportaż radiowy
    1.2. Słuchowisko radiowe, również eksperymentalne i dokumentalne
    1.3. Reportaż telewizyjny i film dokumentalny
  2. Gatunki radiowe – historia, ewolucja, treść
    2.1. Reportaż, słuchowisko i feature radiowy (polskie i zagraniczne)
    2.2. Hybrydy gatunkowe w radiu i formy eksperymentalne
    2.3. Gatunki informacyjne w radiu komercyjnym i publicznym
  3. Dokument w artystycznych przekazach medialnych
    3.1. Film dokumentalny i reportaż telewizyjny
    3.2. Reportaż literacki
    3.3. Scena Faktu Teatru Telewizji
    3.4. Słuchowisko dokumentalne i eksperymentalne
  4. Analiza zawartości mediów
    4.1. Audycje publicystyczne i kulturalne w radiu publicznym i komercyjnym
    4.2. Kultura i sztuka we współczesnych mediach
    4.3. Podcasty
    4.4. Sylwetki dziennikarzy, reportażystów, felietonistów
  5. Inne tematy zaproponowane przez seminarzystę wpisujące się w charakter seminarium

  1. kreowanie wizerunku firmy;
  2. public relations;
  3. marketing terytorialny w mediach społecznościowych;
  4. e-branding, e-PR;
  5. dziennikarstwo motoryzacyjne;
  6. komunikacja wizualna w internecie;

Prace projektowe:

  • kreowanie wizerunku firmy w mediach społecznościowych;
  • budowanie komunikacji w mediach społecznościowych

  1. Kultura języka – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
  2. Genologia lingwistyczna (z naciskiem na gatunki występujące w mediach).
  3. Sport w mediasferze.
  4. Wartościowanie w języku mediów.
  5. Językowe środki perswazji w mediach.
  6. Teoria ram interpretacyjnych w mediach (R. Entman).
  7. Agresja językowa w mediach.

SEMINARIUM MAGISTERSKIE

Lista promotorów seminariów magisterskich wraz z zakresami. 

  • Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
  • Sztuka w przestrzeni publicznej
  • Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
  • Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
  • Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
  • Komunikacja międzykulturowa

  • Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
  • Fotografia
  • Kino dokumentalne
  • Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
  • Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
  • Zagadnienia sztuki współczesnej

  • Język w mediach / język mediów
  • Multimodalność mediów
  • Język jako narzędzie reklamy, propagandy
  • Intencjonalność przekazów medialnych
  • Medialny obraz świata – obrazy świata w mediach
  • Kultura języka w mediach
  • Genologia medialna (szczególnie gatunki dziennikarskie)
  • Styl wypowiedzi dziennikarskiej
  • Analiza dyskursu medialnego
  • Dziennikarstwo sportowe

  • Reklama, public relations i promocji firmy
  • Analiza procesu powstawania przekazu reklamowego
  • Kreowanie wizerunku i jego elementów
  • Kreowanie scenariuszy komunikacyjnych, dyskursów i tekstów
  • Perswazja, manipulacja, demagogia, propaganda

  • Reklama: muzyka w reklamie, wywieranie wpływu
  • Propaganda w systemach totalitarnych - PRL, NRD, ZSRR
  • Wizerunek medialny – także wizerunek medialny sportowców
  • Zagadnienia etyki mediów
  • Zjawiska kulturowego oddziaływania mediów
  • Arcydzieła sztuki dziennikarskiej
  • Adaptacje – teksty literackie w wymiarze medialnym

  • Etyka dziennikarska
  • Gatunki dziennikarskie (prasa i telewizja, reportaż, publicystyka, talk show, reality show)
  • Fake newsy
  • Historia, praktyka i teoria newsa
  • Dziennikarstwo śledcze

  • Medialne obrazy świata, np. obraz konfliktów zbrojnych, kryzysów, partii politycznych, miast, instytucji, analiza jakościowa i ilościowa zawartości mediów
  • Cechy języka mediów (i języka w mediach), prowokacja i dyskredytacja w przekazie medialnym, perswazja w mediach, gatunki mediów, analiza programów, formatów
  • Analiza sytuacji kryzysowych (np. niefortunne wypowiedzi osób publicznych, przecieki, podsłuchy), strategie zaradcze, komunikowanie kryzysowe, obrona wizerunku
  • Dyskurs publiczny i polityczny, normy dyskursu publicznego, etyka mediów
  • Edukacyjna misja mediów oraz obecność zagadnień edukacyjnych w mediach
  • Analiza kampanii politycznych, promocyjnych, marketingowych pod względem komunikacji werbalnej i niewerbalnej