wersja do druku
REGULAMIN PRAKTYK
KIERUNKU DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
§1
Postanowienia ogólne
- Praktyki zawodowe stanowią integralną część kształcenia ujętego w planie studiów na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna i przygotowują do zawodu związanego z kierunkiem studiów.
- Niniejszy regulamin ustala program praktyk zawodowych dziennikarskich oraz zasady ich odbywania zgodnie z zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Łódzkiego w sprawie zawodowych praktyk studenckich studentów Uniwersytetu Łódzkiego.
- Osobą odpowiedzialną za organizację i nadzór praktyk zawodowych są opiekunowie praktyk zawodowych
§2
Cele praktyk
- Podstawowym celem praktyk jest zdobycie praktycznych doświadczeń zawodowych oraz doskonalenie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów na zajęciach teoretycznych i warsztatowych, takich jak:
W zakresie dziennikarstwa:
a) organizacja i technologia pracy redaktora prasowego, telewizyjnego, radiowego, internetowego;
b) wiedza o formach przekazu dziennikarskiego (zbieranie i opracowywanie materiałów dziennikarskich);
c) rola i funkcjonowanie stron internetowych redakcji i/lub działu kontaktu z czytelnikami (słuchaczami, widzami);
d) medialne zarządzanie informacją i korzystanie z komputera oraz Internetu w pracy redakcji i dziennikarza;
e) funkcjonowanie redakcji jako miejsca przyszłej pracy zawodowej.
W zakresie komunikacji społecznej:
a) metody i techniki komunikowania się w organizacjach gospodarczych, politycznych i społecznych (modele komunikacji, zdobywanie zaufania opinii publicznej);
b) metody i techniki skutecznych działań reklamowych i promocyjnych (rodzaje reklamy, organizacja kampanii reklamowych);
c) tworzenie materiałów informacyjnych i promocyjnych;
d) działania public relations w komunikacji marketingowej (kreowanie wizerunku, otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji);
e) funkcjonowanie działów reklamy, marketingu, public relations w strukturze organizacji i firm.
- Celem praktyk jest również doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, odpowiedzialności za wykonywane zadania oraz podejmowane decyzje.
- Organizacja praktyk zawodowych umożliwia także większą aktywizację zawodową studentów.
§ 3
Miejsce, termin i czas trwania praktyk
- Miejscem odbywania praktyk są następujące instytucje zlokalizowane na terenie kraju:
a) redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz portale internetowe;
b) firmy monitorujące media;
c) biura rzeczników urzędów administracji publicznej, firm i przedsiębiorstw;
d) agencje reklamowe, agencje namingowo-brandingowe, domy mediowe;
e) działy promocji jednostek urzędowych administracji publicznej;
f) działy reklamy, marketingu, public relations firm i przedsiębiorstw;
g) instytucje kultury;
h) think-thanki i organizacje trzeciego sektora;
i) instytucje i pracownie badań społecznych.
- Wyboru miejsca odbywania praktyk student dokonuje indywidualnie, uwzględniając warunki określone w § 3, p. 8, 9, 10 niniejszego regulaminu.
- Miejsce odbywania praktyk wybrane przez studenta powinno spełniać wymogi określone celami praktyk zawodowych.
- Praktyki zawodowe muszą odbyć się w następujących terminach:
a) dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia – do końca III roku studiów (rozliczenie następuje w VI semestrze);
b) dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia – do końca II roku studiów (rozliczenie następuje w IV semestrze).
- Na praktyki student udaje się PO WYBORZE specjalizacji. Praktyki można odbywać
w trakcie roku akademickiego lub w czasie wakacji.
- Praktyki odbywane w trakcie roku akademickiego nie mogą kolidować z innymi zajęciami przewidzianymi programem studiów i rozkładem zajęć.
- Czas trwania praktyk wynosi:
a) dla studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia – 100 godzin;
b) dla studentów studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia – 50 godzin;
c) dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia – 50 godzin.
- Dla studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia harmonogram odbywania praktyk przewiduje 100 godzin praktyk w ramach specjalizacji wybranej przez studenta, w tym:
a) w zakresie specjalizacji „Dziennikarstwo i krytyka medialna” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 a, b, c lub e) niniejszego regulaminu;
b) w zakresie specjalizacji „Reklama, design i komunikacja wizualna” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 b–f) niniejszego regulaminu;
c) w zakresie specjalizacji „Research medialny” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 a–e lub g–i) niniejszego regulaminu.
Studentów specjalności: dziennikarstwo międzynarodowe (z jęz. angielskim, francuskim i niemieckim), dziennikarstwo z językiem i kulturą niemiecką oraz dziennikarstwo z językiem i kulturą francuską obowiązuje wymiar godzinowy i zakres praktyk identyczny jak w przypadku specjalizacji „Dziennikarstwo i krytyka medialna”.
- Dla studentów studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia harmonogram odbywania praktyk przewiduje 50 godzin praktyk w zakresie specjalizacji wybranej przez studenta, w tym:
a) w ramach specjalizacji „Dziennikarstwo i krytyka medialna” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 a, b, c lub e) niniejszego regulaminu;
b) w ramach specjalizacji „Reklama, design i komunikacja wizualna” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 b–f) niniejszego regulaminu.
- Dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia harmonogram odbywania praktyk przewiduje 50 godzin praktyk w ramach specjalizacji wybranej przez studenta, w tym:
a) studenci specjalizacji „Odmiany specjalistyczne dziennikarstwa” odbywają praktyki w miejscu określonym w § 3, p. 1 a, b, c lub e) niniejszego regulaminu;
b) studenci specjalizacji „Public relations i branding” odbywają praktyki w miejscu określonym w § 3, p. 1 b–f) niniejszego regulaminu;
c) w zakresie specjalizacji „Research medialny” praktyki powinny odbyć się w miejscu określonym w § 3, p. 1 a–e lub g–i) niniejszego regulaminu.
- Decyzję w sprawie zmiany terminu odbywania praktyk przez studenta podejmuje opiekun praktyk zawodowych.
§ 4
Organizacja praktyk w trybie stacjonarnym
- Przed rozpoczęciem odbywania praktyk student powinien odebrać z sekretariatu Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej następujące dokumenty:
a) skierowanie na praktyki zawierające: imię i nazwisko studenta, rok studiów, rodzaj praktyk, czas trwania praktyk;
b) porozumienie (w dwóch egzemplarzach) między Wydziałem Filologicznym a firmą/redakcją/instytucją, w której odbędą się praktyki;
c) druk potwierdzenia przyjęcia na praktyki;
d) dziennik praktyk.
- W trakcie odbywania praktyk student przedstawia w dzienniku praktyk ich przebieg z uwzględnieniem dat i godzin ich odbywania oraz wykonywanych zadań, a po ich zakończeniu przedstawia własną opinię o przebiegu praktyk.
- Po zakończeniu odbywania praktyk opiekun merytoryczny wyznaczony przez osobę reprezentującą instytucję, w której odbywana jest praktyka, wpisuje do dziennika krótką opinię na temat działalności studenta, oceniającą jego predyspozycje zawodowe, przygotowanie teoretyczne do wykonywanej pracy, umiejętność wykorzystania w praktyce wiedzy nabytej w trakcie studiów i odbywanych praktyk.
- Opinia opiekuna merytorycznego powinna zawierać również ocenę w postaci stopnia według skali od 2 do 5. Brak takiej oceny skutkuje wystawieniem oceny dostatecznej przez opiekuna praktyk na uczelni.
- W przypadku wystawienia przez opiekuna merytorycznego oceny niedostatecznej student powinien powtórzyć praktyki.
- Ocena opiekuna merytorycznego stanowi podstawę zaliczenia praktyk w indeksie przez opiekuna praktyk zawodowych.
- Po zakończeniu odbywania praktyk student zdaje dziennik praktyk bezpośrednio opiekunowi praktyk zawodowych lub do sekretariatu Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
§ 5
Organizacja praktyk w trybie zdalnym
- Przed rozpoczęciem odbywania praktyk student powinien pobrać ze strony internetowej Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej następujące dokumenty:
a) skierowanie na praktyki zawierające: imię i nazwisko studenta, rok studiów, rodzaj praktyk, czas trwania praktyk;
b) porozumienie między Wydziałem Filologicznym a firmą/redakcją/instytucją, w której odbędą się praktyki;
- Po pobraniu powyższych dokumentów student winien skontaktować się z instytucją,w której chce odbyć praktyki i ustalić sposoby ich odbywania: w trybie całkowiciezdalnym lub mieszanym, a następnie przekazać skierowanie na praktyki wraz z porozumieniem do wypełnienia.
- W trakcie odbywania praktyk student przedstawia w dzienniku praktyk ich przebieg z uwzględnieniem dat i godzin ich odbywania oraz wykonywanych zadań, a po ich zakończeniu przedstawia własną opinię o przebiegu praktyk.
- Po zakończeniu odbywania praktyk opiekun merytoryczny wyznaczony przez osobęreprezentującą instytucję, w której odbywana jest praktyka, sporządza krótką opinię na temat działalności studenta, oceniającą jego predyspozycje zawodowe, przygotowanie teoretyczne do wykonywanej pracy, umiejętność wykorzystania w praktyce wiedzy nabytej w trakcie studiów i odbywanych praktyk. Opinia powinna być podpisana i zawierać pieczęć instytucji, gdzie realizowane były praktyki. Skan w
formacie PDF dołącza się do wiadomości e-mail z resztą dokumentów.
- Opinia opiekuna merytorycznego powinna zawierać ocenę w postaci stopnia według skali od 2 do 5. Brak takiej oceny skutkuje wystawieniem oceny dostatecznej przez opiekuna praktyk na uczelni pod warunkiem prawidłowego wypełnienia wszystkich dokumentów, wraz z podpisami z instytucji, gdzie odbywały się praktyki.
- W przypadku wystawienia przez opiekuna merytorycznego oceny niedostatecznej student powinien powtórzyć praktyki.
- Ocena opiekuna merytorycznego stanowi podstawę zaliczenia praktyk w indeksie przez opiekuna praktyk zawodowych.
- Po zakończeniu odbywania praktyk student wypełnia elektroniczny dziennik praktyk dostępny na stronie internetowej Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
- Do zaliczenia praktyk konieczne jest wypełnienie dziennika praktyk oraz wysłanie wiadomości e-mail dołączając w formatach PDF: skan porozumienia, skan zgody na realizację praktyk oraz skan opinii. Tytuł wiadomości winien brzmieć: „Imię i nazwisko studenta, dokumenty dot. zaliczenia praktyk”.
§ 6
Zwolnienie z odbywania praktyk zawodowych
- Zwolnienie z odbywania praktyk może nastąpić jedynie w przypadku udokumentowania przez studenta swojej współpracy z instytucjami wymienionymi w § 3, p. 1 w wymiarze czasowym opisanym w § 3, p. 7 (pod warunkiem zgodności zakresu obowiązków z wybraną specjalizacją).
- Decyzję w sprawie zwolnienia z odbywania praktyk podejmuje opiekun praktyk zawodowych.
- Przez udokumentowanie współpracy rozumie się przedstawienie zaświadczenia obejmującego następujące informacje:
a) pełna nazwa i dane adresowe firmy/instytucji/redakcji;
b) okres współpracy (z dokładnymi datami początku i końca);
c) zakres obowiązków;
4. Zaświadczenie powinno być opatrzone podpisem i pieczątką osoby wystawiającej (ew. pieczątką firmową).
5. Student na poczet praktyk może mieć zaliczony również wolontariat, jeżeli jest związany z wybraną specjalizacją. W takiej sytuacji występuje z pismem (drogą elektroniczną) do Prodziekana wraz z dokumentami i uzasadnieniem. Pismo opiniuje właściwy opiekun praktyk, dołączany do wiadomości.
§ 7
Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem i kwestiach spornych decyzję podejmuje opiekun praktyk zawodowych w porozumieniu z kierownikiem Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
- Studenci zobowiązani są do posiadania ważnego ubezpieczenia NW na czas trwania praktyk oraz potwierdzenia odbycia szkolenia BHP.
- Uczelnia nie pokrywa kosztów związanych z organizacją praktyk, przejazdami oraz pobytem studenta w miejscu odbywania praktyk.
- Za odbytą praktykę studentowi nie przysługuje wynagrodzenie; instytucja, w której odbywa się praktyka, może jednak zawrzeć ze studentem odrębną umowę regulującą tę kwestię.