Prof. dr hab. Grażyna Habrajska
Kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Kierownik Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji
e-mail grazyna.habrajska@uni.lodz.pl
nr ORCID 0000-0002-4546-3557
wyróżnienia
Nagrody ministra i rektora UŁ za prace naukowe
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
- teorie komunikacji; proces komunikowania
- projektowanie komunikacji werbalnej i wizualnej
- perswazja i manipulacja za pomocą słowa i obrazu
- kreowanie wizerunku osoby, marki, firmy itd.
wybrane publikacje
- Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Łódź 2012
- Perswazja i manipulacja (wybrane zagadnienia), Łódź 2020
- Strategie propagandowe i agitacyjne, w: Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, seria: Rozmowy o komunikacji 3; wyd. Leksem, Łask 2009, s. 9-54 (współautorstwo z Aleksym Awdiejewem)
- Stylistyczne gatunki reklamy, w: Styl, dyskurs, media, red. B.Bogołębska, M.Worsowicz, Łódź 2010, s. 241-249
- Sytuacja komunikacyjna w interakcji, w: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, red. G.Sawicka, Bydgoszcz 2010
- Dopełnienia sensu w procesie komunikacji, w: Świadomość językowa w komunikowaniu, red. M.Steciąg, M.Bugajski, Zielona Góra 2012, s. 49-58
- Co może komunikacja werbalna a co wizualna (badania pilotażowe), w: Badanie i projektowanie komunikacji 3, red. M.Wszołek, wyd. LIBRON, Wrocław 2014, s. 17-28
- Chamlety – czyli czy istnieją obiektywne wyznaczniki oceny reklamy, w: Odmiany komunikacji bezpośredniej i medialnej, red. G.Habrajska, wyd. PRIMUM VERBUM, Łódź 2015, s. 87-110
- Dopełnienie sensu w kodzie werbalnym i wizualnym, w: Strategie twórcze w działaniu, red. G.Habrajska, J.Ślósarska, wyd. PRIMUM VERBUM, Łódź 2016, s. 85-110
- Metafora w reklamie, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M.Grech, A.Siemes, M.Wszołek, wyd. LIBRON, Wrocław 2017, s. 47-76
- Kontrastowanie reguł ideologicznych w: Sens i bezsens w komunikacji, G.Habrajska, wyd. PRIMUM VERBUM, Łódź 2018
- Dyskurs artystyczny w: Dyskurs artystyczny, red. G.Habrajska, wyd. PRIMUM VERBUM, Łódź 2018, s. 13-50
- Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego w: „Folia Litteraria Polonica” tom 2(48) 2018: https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/issue/view/289
- Ironia w memach w: Komunikowanie wartości – wartość komunikowania, red. I.Benenowska, A.Bączkowska, W.Czechowski, Bydgoszcz 2019, s. 49-65
- Interpretacja tekstów w różnych dyskursach w: Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa, red. M.Worsowicz, B.Fiołek-Lubczyńska, wyd. UŁ, Łódź 2019, s. 181-202; Interpreting Texts in Various Discourses https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/issue/view/453; Izmenenie polja interpretacji w raznych dyskursach w: Perswazja językowa w różnych dyskursach, tom 3, red. Z.Sładkiewicz, A.Klimkiewicz, M.Noińska, Gdańsk 2019, s. 23-42
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Nauka o komunikowaniu – wprowadzenie
- Nauka o komunikowaniu – perswazja i manipulacja
- Nauka o komunikowaniu – reklama w mediach
- Seminaria magisterskie