Mgr Błażej Filanowski
e-mail blazej.filanowski@uni.lodz.pl
nr ORCID 0000-0001-9605-6073
granty/projekty badawcze
2020-2021 – Performans artystyczny jako forma transformacji miasta poprzemysłowego. Porównanie wybranych przypadków z Europy Centralnej, Narodowe Centrum Nauki, program PRELUDIUM
wyróżnienia
Laureat nagrody Złotego Pióra im. Jerzego Katarasińskiego za rok 2017
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
- historia sztuki
- performatyka
- studia miejskie
wybrane publikacje
- Zapomniane rzeki i ruiny łódzkiego przemysłu W: Pejzaże destrukcji. Atrofia i rozkład w kulturze, (red.) A. Kaczmarek, M. Nieszczerzewska, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2019, s. 43-54.
- Wymknąć się do codzienności. Statyczne i dynamiczne miejsca sztuki W: Miejsca. O przestrzeniach dla sztuki, (red.) M. Kaczmarek, A. Orlikowska, Wydawnictwo Kolegium Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk w Szczecinie, Szczecin 2019, s. 39-52.
- Działania wobec poprzemysłowej pustki na przykładzie narodzin łódzkiego Off Piotrkowska, W: Społeczne konteksty współczesnej aktywności twórczej, (red.) K. Izdebska, A. Królikowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019, s. 83-94.
- Odnajdując i tracąc miejsce. Łódzki underground wobec doświadczenia miejskiej codzienności W: „Dyskurs” nr 26/2018, s. 188-203.
- Uzdrowiciele i zabójcy miast. Troska o miasto jako argument w sporze o miejsce w polu W: Przechwałki i pogróżki. Konflikt i jego mechanika w sztuce współczesnej w Polsce, (red.) Ł. Białkowski, P. Sikora, Wydawnictwo Kolegium Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie i Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2019, s. 63-95.
- Sztuka partycypacyjna w poszukiwaniu wielkomiejskiej wspólnotowości W: W stronę wspólnotowości, (red.) D. Barłowski, J. Gil, K. Muca, M. Topolski, S. Więcek, WN Katedra, Gdańsk 2018, s. 133-152.
- Pustostan jako katalizator działań artystycznych w przestrzeni publicznej. Na przykładzie Łodzi po 2000 W: roku „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione” nr 12(243)2017, s. 59-67.
- Maszyny do spania. Doświadczenie mieszkania w blokowisku W: „Kultura współczesna” nr 4(92)2016, s. 98-108.
- Obrazy niedostrzeganej architektury W: Zakłócone Spojrzenie. Fotografia i strategie widzenia, (red.) Ł. Białkowski, K. Oczkowska, Muzeum Historii Fotografii, Kraków 2017, s. 106-116.
- Autorytet fotograficzne typologii jako narzędzie artystycznej manipulacji W: „Rynek, Społeczeństwo, Kultura” nr 4(16)2015, ISSN, s. 17-23.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Komunikacja wizualna – style i trendy
- Komunikacja wizualna – język filmu
- Public relations – formy i narzędzia komunikacji społecznej
- Estetyka komunikacji
- Projektowanie reklamy – semiotyka produktu
- Creative writing
kompetencje praktyczne
Publicysta, krytyk sztuki, animator i specjalista od promocji wydarzeń kulturalnych. Autor tekstów o zjawiskach z kręgu sztuki współczesnej, projektowej, offowej, a także artykułów problemowych i krytycznych dotyczących przestrzeni publicznej i rewitalizacji miast. W latach 2015-2018 członek redakcji Kroniki Miasta Łodzi – kwartalnika poświęconego kulturze, społeczeństwu i historii Łodzi. Publikował też na łamach m.in. Obieg.pl, EXITu, Arterii, Kalejdoskopu, Ładnie Naprawię, Liberte!, Design.pl. Współtwórca FabrySTREFY – miejsca dla inicjatyw artystycznych działającego w latach 2008-2012 w dawnej fabryce przy Piotrkowskiej 138 (dziś OFF Piotrkowska). Odbył staż w galerii 0047 w Oslo, współpracował z Fundacją Industrial (6 dzielnica). W latach 2013-2016 pracował w dziale promocji Muzeum Sztuki w Łodzi.