Dr Zofia Władyka-Łuczak
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Zofia Władyka-Łuczak rzeźbiarz, adiunkt w Katerze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Instytutu Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Doświadczenie zawodowe opiera na dwóch obszarach zainteresowań. Pierwszy z nich związany z sztukami pięknymi – rzeźbą, jest autorką: Pomnika Początków Miasta Łodzi oraz pomnika upamiętniającego postać twórcy miasta Aleksandrowa Łódzkiego, Rafała Bratoszewskiego. Do jej ważniejszych realizacji zaliczyć należy: fontannę „Łabędź” w Parku Sienkiewicza w Łodzi, fontannę w parku im Władysława Reymonta, Portret Synagogi, w Łodzi przy alei Kościuszki. Drugi obszar związany jest z dokumentowaniem i badaniem przebiegu pracy twórczej opisywanym z perspektywy antropologiczno-autoetnograficznej. Prowadzi również badania nad rolą struktur wizualnych w procesach postrzegania oraz stosowanych przez twórców środków formalnych w kontekście widzenia i postrzegania komunikatów wizualnych. Na ten temat opublikowała 12 artykułów oraz trzy monografie.
wybrane publikacje
monografie:
- Praca twórcy w relacji za światem, AT Wydawnictwo, Kraków 2018
- Przestrzeń tworzenia, AT Wydawnictwo, Kraków 2018
rozdziały w monografiach:
- Rzeźby w Łódzkiej przestrzeni miejskiej w: Badanie i projektowanie komunikacji 4. Seria projektowanie komunikacji. pod redakcją Annette Siemes i Michała Grecha, wyd. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Wrocławski, 2015, s. 205-221
- Geopoetyka materii rzeźbiarskiej – poszukiwanie rzeczywistości w: Strategie twórcze w działaniu, red. Grażyna Habrajska, Joanna Ślósarska, PRIMUM VERBUM, 2016, s. 362-375
- Inicjacja przekazu artystycznego w: Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa. Tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, Wydawnictwo UŁ
artykuły:
- Rzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarza, [w:] Folia Litteraria Polonica 2 (28) 2015, red. Monika Worsowicz, Joanna Bachura-Wojtasik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, s. 149-160
- Współautorstwo: Karolina Dobrosz-Michniewicz, The sender-receiver relationship as moderator of the persuasive effect in polysemic communication, [w:] Folia Litteraria Polonica, Tom 43 Nr 5 (2017), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017 s.147-156.
- Ukryty sens w sztuce, [w:] Folia Litteraria Polonica, Tom 58 Nr 3 (2020): The Secret of Meaning. Meaning in Contemporary Media and under Dictatorship, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, red. Marek Ostrowski, Anita Filipczak-Białkowska, s. 287-299.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Struktury wizualne – analiza
- Komunikacja wizualna – typografia: projektowanie
- Komunikacja wizualna – strona internetowa
- Branding – systemy identyfikacyjne