Dr Przemysław Szews
Opiekun praktyk studenckich na specjalizacji dziennikarskiej
e-mail przemyslaw.szews@uni.lodz.pl
nr ORCID 0000-0002-0949-3097
wyróżnienia
Nagroda Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego
projekty badawcze
- Badanie internetowych gatunków dziennikarskich.
- Dziennikarstwo sportowe w nowych mediach.
- Nowe formy przekazu i gatunki dziennikarskie (m.in. dziennikarstwo danych, dziennikarstwo immersyjne).
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Specjalizuję się w internetowych gatunkach dziennikarskich i nowych mediach, a także w internetowych formach komunikacji firm i marek. Równolegle badam i obserwuję rozwój dziennikarstwa sportowego w nowych mediach.
wybrane publikacje
monografie
- Szews P., Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Łódź 2021.
- Szews P., Infografika w prasie i internecie, Łódź 2020.
- Szews P., R. Siekiera, Zawód: dziennikarz/komentator sportowy. Kulisy pracy i warsztatu, Łódź 2016.
artykuły i rozdziały w monografiach
- Szews P., Data journalism, geojournalism, CAR i robot journalism jako nowe odmiany i terminy w dziennikarstwie, Acta Universitatis Lodziensis „Folia Litteraria Polonica”, T. 51, (2018), nr 5, Łódź 2018
- Szews P., Media worker czy dziennikarz nowych mediów[w:] Nowe media a styl życia, K. Stępniak, Pułtusk 2016.
- Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek [w:] Język w internecie. Antologia, red. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
- Szews P., Medialny fanpage – szanse i zagrożenia [w:] P. Bałdys, K. Piątek (red.), „Media i Społeczeństwo”, Bielsko-Biała 2015 (ISSN: 2083-5701)
- Szews P., Tworzenie historii, które znikają – o sposobach komunikacji w usłudze Snapchat[w:] Zjawiska komunikacyjne we współczesnych mediach, B. Skowronek, E. Horyń i in., Kraków 2015.
- Szews P., Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź 2015.
- Szews P., Radio Eska Łódź, czyli lokalne radio sieciowe [w:] A. Bachura-Wojtasik, K. Grzegorzewski (red.), Acta Universitatis Lodziensis „Folia Litteraria Polonica”, Łódź 2015
- Szews P., Obrazek zamiast tweetu – o komunikacji wizualnej na Twitterze[w:] „Kultura i Wychowanie”, Łódź 2015.
- Szews P., Algorytmizacja przestrzeni internetowej[w:] M. Woźniak-Łabieniec, M. Worsowicz (red.), Acta Universitatis Lodziensis. „Folia Litteraria Polonica”, Łódź 2015.
- Szews P., Dziennikarz i PR-owiec: połączenie niemożliwe i nieetyczne?[w:] M. Jabłonowski i in., Studia Medioznawcze numer 1 (60) 2015, Warszawa 2015
- Szews P., Sposoby interakcji klubów piłkarskich z fanami na portalach społecznościowych na przykładzie Arsenalu Londyn[w:] „Kwartalnik Nauk o Mediach”, UKSW, Warszawa 2015
- Szews P., Facebook, Twitter i YouTube w mediach tradycyjnych. Jak prasa, radio i telewizja wykorzystują serwisy społecznościowe?[w:] P. Bałdys, K. Piątek (red.), „Media i Społeczeństwo” 4/2014, Bielsko-Biała 2014.
- Szews P., Felieton sportowy w prasie i internecie[w:] M. Jarosz, P. Drzewiecki (red.) Sport w mediach, Warszawa 2013.
- Szews P., Gazeta 2.0 – nowe formy konwergencji w prasie[w:] M. Kaczmarczyk, D. Rott (red.) Problemy konwergencji mediów (Tom II), Kraków 2013.
- Szews P., Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej – problemy i zagrożenia, „Kultura – Media – Teologia”, 2014 (18) nr 5, Warszawa 2014.
- Szews P., Dane i liczby w dziennikarstwie internetowym[w:] M. Woźniak-Łabieniec, M. Worsowicz (red.), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, Łódź 2014.
- Szews P., Ćwierkające dziennikarstwo – Twitter w służbie dziennikarzy sportowych [w:] M. Sokołowski (red.), Nowe media i wyzwania współczesności, Olsztyn 2013.
- Szews P., Felieton sportowy w prasie i internecie[w:] M. Jarosz, P. Drzewiecki (red.) Sport w mediach, Warszawa 2013.
- Szews P., Piłka nożna w felietonach[w:] L. Giemza (red.) Pisarze wobec futbolu. Negacje-Irytacje-Fascynacje, Lublin 2012 .
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Podstawy warsztatu dziennikarskiego – dziennikarstwo internetowe
- Promocja marki – komunikacja w świecie wirtualnym
- Media cyfrowe w pracy dziennikarza
- Seminarium licencjackie
kompetencje praktyczne
- Koordynator biura prasowego i akredytacyjnego Rajdu Polski
- General Manager centrum sportowo-rekreacyjnego VeraSport
- Specjalista ds. marketingu i komunikacji
- PR manager i copywriter
- Dawniej dziennikarz w serwisach internetowych, współzałożyciel jednej z pierwszych internetowych stacji radiowych
prywatnie
- Sport (piłka nożna, sporty motorowe)
- Technologia
- Sim racing
- Motoryzacja