Dr Paulina Czarnek-Wnuk
Opiekun naukowy Studencko-Doktoranckiego Dziennikarskiego Koła Naukowego UŁ
Koordynator kierunkowy ds. jakości kształcenia
e-mail paulina.czarnek@uni.lodz.pl
miejsce w sieci https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/profile/public/5e709437878c28a0473b83f7
nr ORCID 0000-0002-2482-8385
wyróżnienia
Nagroda dydaktyczna Dziekana Wydziału Filologicznego UŁ za 2018 rok
projekty badawcze
- „Multimodalność a medium audialne? Wielokodowość radia” – dotacja celowa dla młodych naukowców 2018 r.
- „Aplikacje mobilne jako forma komunikacji z odbiorcami. Strategie nadawców radiowych” – dotacja celowa dla młodych naukowców 2017 r.
- „Radio medium już nie tylko audialnym? O paradygmatach dźwiękowego przekaźnika w dobie nowych technologii” – dotacja celowa dla młodych naukowców 2016 r.
- „Rodzaje rozrywki w polskiej radiofonii komercyjnej” – dotacja celowa dla młodych naukowców 2013 r.
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Prowadzę badania naukowe poświęcone szeroko pojętemu medium audialnemu skupiające się wokół takich pól jak: rozrywka w radiu, reportaż radiowy, multimodalność radia, nowomedialne oblicza radia (szczególnie aplikacje mobilne rozgłośni oraz społeczności tworzone przez nadawców w sieci), wizualizacja dźwiękowa, ekologia dźwięku czy soundscape.
wybrane publikacje
książki
- Rozrywkowe oblicze radia komercyjnego, Czarnek-Wnuk P., Łódź 2021
- Tematyczne odmiany dziennikarstwa, tematyczny numer „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 5(51)/2018, Worsowicz M., Czarnek-Wnuk P.
- Medium radiowe w oczach współczesnych badaczy, tematyczny numer „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1(39)/2017, Bachura-Wojtasik J., Czarnek-Wnuk P.
- Rozrywka w mediach, red. Burska K., Czarnek P., Łódź 2012.
artykuły w czasopismach i monografiach
- Czarnek-Wnuk P., Czynniki kształtujące charakter muzyki w komercyjnych rozgłośniach radiowych, [w:] RADIOUCZE(L)NI. Tom 2: Radio w badaniach naukowych, red. Białek M., Rott D., Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie, Siedlce 2020, s. 21-37.
- Czarnek-Wnuk P., Rola prowadzącego programy rozrywkowe w rozgłośniach komercyjnych, „Media – Kultura –Komunikacja Społeczna”, nr 15(1)/2019, s. 11-22, http://uwm.edu.pl/mkks/wp-content/uploads/MKKS_15_1_2019_01_Czarnek-Wnuk-P.pdf.
- Czarnek-Wnuk P., Hybrid forms of entertainment in the media, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 5(43)/2017, s. 67-78, http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/24045.
- Czarnek-Wnuk P., Rozrywka w radiowych formach gatunkotwórczych na przykładzie „game show”, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace ofiarowane Profesor Marii Wojtak, t. II Gatunki w mediach elektronicznych, red. Hofman I., Kępa-Figura D., Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 55-67.
- Czarnek-Wnuk P., Elementy rozrywki w muzycznej audycji towarzyszącej na przykładzie programów z wybranych rozgłośni komercyjnych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1(39)/2017, s. 119-130, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/1911/1537.
- Czarnek-Wnuk P., Tradycyjne rozgłośnie radiowe w mediach społecznościowych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, nr 12/4 2016, s. 41-50, http://uwm.edu.pl/mkks/wp-content/uploads/12_4_03_Czarnek-Wnuk_P.pdf.
- Czarnek-Wnuk P., Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 5(35)/2016, s. 131-139, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/1411/1075.
- Czarnek P., Radio w objęciach rozrywki, czyli o przekazie komercyjnych rozgłośni radiowych, [w:] Formy dziennikarstwa: między odpowiedzialnością a sensacją, red. Zmorzyński-Wolny K., Kowalik K., Bernat K., Zimnoch M., Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, Warszawa – Kraków – Rzeszów 2015, s. 38-48.
- Czarnek P., Blisko, coraz bliżej, czyli jak komercyjne rozgłośnie radiowe budują relacje z odbiorcami, [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. Doliwa U., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2014, s. 51-62.
- Czarnek P., Radio entertainment from the perspective of convergence, [w:] Radio: The Resilient Medium, red. Oliveira M., Stachyra G., Starkey G., Centre for Research in Media and Cultural Studies, University of Sunderland, Sunderland 2014, s. 53-64.
- Czarnek P., Pozaantenowe formy rozrywki jako dopełnienie przekazów stacji radiowych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1(23)/2014, s. 91-105, https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/9122/05-czarnek.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
- Czarnek P., The entertaining role of call-out in Polish commercial radio stations, [w:] Community. Challanges. Aesthetics, red. Stachyra G., Lublin 2013, s. 251-262.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Rozrywka w mediach
- Wizualizacja dźwiękowa
- Podstawy warsztatu dziennikarskiego – dziennikarstwo radiowe
- Organizacja pracy w redakcji radiowej
- Krytyka prasowa, radiowa i telewizyjna
- Radio informacyjne i artystyczne
- Gatunki dziennikarskie radiowe
kompetencje praktyczne
- dziennikarz pisma „Kronika UŁ”
- redaktor prowadzący magazynu „Pracuję w Łodzi”
- współpracownik Rektorskiej Komisji Historycznej Politechniki Łódzkiej (m.in. przygotowanie publikacji książkowych „Jego Magnificencja”, „Politechnika Łódzka na starej fotografii”)