Dr Kinga Sygizman
granty/projekty badawcze
- Udział w grancie z programu POWER, „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej.
Wykluczeni/Włączeni” (kierownik prof. Aneta Pawłowska)
- Udział w projekcie Otwarta Łódź 2020, (kierownik dr Monika Kopytowska).
wyróżnienia
- Srebrny medal na Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG 2020 za projekt „Widzę, bo słyszę: audiodeskrypcja – współczesne wsparcie osób z dysfunkcją wzroku w kontakcie ze sztuką” (nagroda grupowa, kierownik prof. Aneta Pawłowska)
- Nagroda III stopnia Rektora UŁ 2019, zbiorowa, za projekt „Sztuka dostępna i nowe technologie”, (kierownik prof. Aneta Pawłowska)
- Nagroda Lumen 2017 (zbiorowa) za projekt „Usłyszeć obraz”, (kierownik prof. Aneta Pawłowska)
- Nagroda Rektora UŁ trzeciego stopnia za książkę – Reportaże radiowe o Krzywdzie i cierpieniu 2012r
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Jestem radioznawcą, teoretykiem, ale i praktykiem radia. Moje zainteresowania badawcze koncertują się wokół reportażu radiowego z wielu punktów widzenia: narracji rozumianej jako wypowiedź bohatera, ale także jako kompozycja tekstu, relacji między autorem a bohaterem opowieści dźwiękowej, wykorzystania elementów tworzywa dźwiękowego. Inspiracją są dla mnie są wybrane wątki z zakresu filozofii, psychologii i teorii literatury.
Ostatnio biorę udział w projektach związanych z audiodeksrypcją, z widzeniem poprzez słyszenie osób z dysfunkcją wzroku. Ta sfera badań dźwięku jest dla mnie coraz bardziej interesująca.
wybrane publikacje
- Kinga Klimczak, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum verbum, Łódź, 2011.
- Zawód reporter (radiowy) [w:] O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, pod. Red.E. Pleszkun-Olejniczakowej, J. Bachury i M. Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s.187- 198.
- Reportaż radiowy – definicja i podział [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. Dziennnikasrtwo, pod. Red. Barbary Bogołebskiej i M. Woźniak-Łabieniec, Primum Verbum, Łódź 2011, s. 123- 133.
- Reportaż radiowy – między dziennikarstwem a literaturą [w:] Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego, W. Furmana i J. Snopek, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011, s. 175- 187.
- Poznanie, przetwarzanie i kreowanie rzeczywistości na podstawie wybranych artystycznych dzieł audialnych [w:] Poznać.Tworzyć. Komunikować. Wielokodowość komunikacji, pod red. Anny Barańskiej, Primum Verbum, Łódź 2011, s. 48-56 [współautorstwo z E. Pleszkun-Olejniczakową].
- Joanna Bachura-Wojtasik, Kinga Klimczak , Słuchaj, nagrywaj, praktykuj – o estetyce dźwięku i dźwiękowych środkach wyrazu oraz o zaangażowaniu w pracę z dźwiękiem [w:] Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, pod red. Jarosława Płuciennika i Kingi Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 95-116.
- Kiedy opowiadam, określam siebie. O dialogicznym charakterze narracji w reportażu radiowym [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. U. Doliwa, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2014, s. 81-94.
- 2017- O narracyjności reportażu radiowego, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, rocznik 2017, tom 39, nr 1, s. 83-99.
- 2018- Opieka nad rozgłośnią studencką [w:] Radio w badaniach naukowych i praktyce akademickiej, red. M. Białek. M. Iwanowska, Warszawa 2018, 98-109.
- 2018- Stories of silence Natalie Kaestecher – radiowe opowieści o ciszy, Forum Artis Rhetoricae, rocznik 2018, tom 51, nr 1, s. 26- 58.
- 2018 – Semantics of Sound: Selected Problems, [w:] Trends in Radio Research: Diversity, Innovation and Policies, red. J. Ignacio Gallego, Manuel Fernández-Sande and Nieves Limón, Cambridge Scholars Publishing, United Kingdom 2018, s. 313-325.
- 2019- Ciemna strona miasta. Łódź w reportażach radiowych Joanny Sikorzanki, Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 15/1, 2019, s. 57-70.
- 2019 – Twórczy wybór – o aktywności studentów i sposobach poszerzania kompetencji uniwersalnych [w:] Kreatywność w praktyce biznesowej. Cześć 2, pod red. Jolanty Bieńkowskiej, WUŁ, 118-133.
- 2020- Polski reportaż radiowy na arenie międzynarodowej [w:] Trzydzieści. Polska w reportażu po 1989 roku, pod red. E. Pawlak-Hejno i M. Piechoty, Wydawnictwo UMCS, s. 133-145.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Podstawy warsztatu dziennikarskiego – dziennikarstwo radiowe
- Warsztat prezentera radiowego
- Organizacja pracy w redakcji radiowej
- Radio informacyjne i artystyczne
- Gramatyka słuchowiska i reportażu radiowego
- Dziennikarstwo obywatelskie
- Seminarium licencjackie
- Journalistic and Artistic Radio – Theory and Practice
- Radio in practice
kompetencje praktyczne
Jestem byłym dziennikarzem radiowym, praktyczne umiejętności związane z pozyskiwaniem informacji i ich komponowaniem wykorzystuję na zajęciach ze studentami.
prywatnie
Kocham radio, zawodowo i prywatnie. Uwielbiam opowieści o ludziach i audycje Piotra Kaczkowskiego. Gotuję, bez mięsa, którego nie jem od 13.roku życia, bo zwierzę jest istotą żywą, czuje, kocha, płacze. Lubię czytać i oglądać kryminały. No i joga, szczególnie pozycje odwrócone – lubię stać na głowie.