Dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
Członek Rady Wydziału Filologicznego UŁ
e-mail mariusz.bartosiak@uni.lodz.pl
nr ORCID 0000-0002-3498-1367
projekty naukowe
23.10.2017-22.10.2019 – kierownik partnerski w projekcie “Actor Training in a Globalised World” w ramach program Erasmus+, Key Action 2: „Strategic Partnership”. Partnerzy (uczelnie wyższe i organizacje pozarządowe): Copenhagen International School of Performing Arts (Dania); Lietuvos Muzikos ir Teatro Akademija (Litwa), Univerista ta Malta (Malta), Uniwersytet Łódzki (Polska), Universitatea Babes Bolyai (Rumunia), SC Civitas Consulting SRL (Rumunia), Othernessproject (Dania)
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
- performatyka komunikacji społecznej
- społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki (szczególnie w przestrzeni publicznej)
- teatr i sztuki performatywne w kulturze współczesnej
- kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
- korespondencje między sztuką, kulturą i nauką (w tym, m.in. problematyka zwrotów kulturowych czy tzw. „trzeciej kultury”)
- estetyczne i artystyczne strategie komunikacyjne (również w kontekstach transkulturowych)
wybrane publikacje
monografie:
opracowania redakcyjne:
artykuły (wybrane):
- The silent meaning of the cognitive-performative horizon, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 3 (58), 2020, s. 249-259; https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.14
- Od efektu sztuki aktorskiej do efektywności aktora. W stronę ponowoczesnej antropologii aktora, w] Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Aktor, red. I. Jajte-Lewkowicz, M. Wąsik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 13-24
- Divadelní událost, w: Divadlo v průsečíku reflexe. Antologie současné polské divadelní teorie, red. J. Roubal, Institut umění – Divadelni ústav, Praha 2018, s. 143-169
- Dejctvuûŝie lica i mesto dialoga tela c prostranstvom, w: Teatr – prostranstvo – telo – dialog. Issledovaniâ v sovremiennom teatre, red. M. Golačinskaâ, O.V. Grimčina, Gumanitarnyi Centr, Harkov 2017, s. 185-202
- Strategie reinterpretacyjne „Hamleta”, [w:] Strategie twórcze w działaniu, red. J. Ślósarska, G Habrajska, Łódź, 2016, Wydawnictwo Primum Verbum
- From hybris to catharsis. Performing identity in and by means of cultural performance, w: Hybrids and Hybridity, red. A. Kwiatkowska, A. Stanecka, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2015, s. 77-91
- Dynamika praktyk mody jako performansów kulturowych, [w:] Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze, red. M. Gołąb, N. Schiller, Łódź, 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- „Et in Arcadia fracta ego”. Ponowoczesna entopia Toma Stopparda, „Collectanea Philologica“ XVII, 2014, s. 149-157
- Tożsamość fraktalna — wyzwanie kultury ery globalizacji, w: Co za horyzontem? Spojrzenia na granice kultury, red. R. Mielczarek, M. Skorzycki, Wyd. SAN: Łódź 2012, s. 9-26
- Ciało jako medium (roz)poznawania i (re)kreowania rzeczywistości teatralnej, w: Wielokodowość komunikacji, red. A. Barańska, Primum Verbum: Łódź 2011, s. 89-94
- Dyskursywny teatr świata — możliwe konsekwencje użycia metafor dramatyczno-teatralnych, w: Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. A. Krajewska, D. Ulicka, P. Dobrowolski, Wyd. Naukowe UAM: Poznań 2010, s. 185-191
- Fázový prostor divadelní události. Vstříc divadelní teorii chaosu, w: Tendence v současném myšlení o divadle. Sborník z konference konané 5. a 6. prosince 2008 na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění, red. Radka Kunderová, JAMU: Brno 2010, s. 160-164
- Anthropological Contraints and Theatrical Universals in Intercultural Communication, w: Studia z zarządzania międzykulturowego, Cz. II, red. Ł. Sułkowski, K. Waniek, Wyd. SWSPiZ: Łódź 2009, s. 343–351
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Główne nurty kultury polskiej i światowej XX i XXI wieku
- Komunikacja międzynarodowa i międzykulturowa
- Seminarium magisterskie