Dr Anna Barańska-Szmitko
Członek Komisji Antydyskryminacyjnej UŁ
Przewodniczący Rady Zakładowej ZNP na Wydziale Filologicznym UŁ
e-mail anna.baranska@uni.lodz.pl
miejsce w sieci www.researchgate.net
https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/profile/public/5e70939e878c28a0473ade57
nr ORCID 0000-0002-0359-0638
wyróżnienia
- Nagroda Dydaktyczna Dziekana Wydziału Filologicznego za wysoką jakość zajęć online w semestrze letnim 2019/20 (zajęcia: Copywriting) (2020)
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Łódzkiego I stopnia za cykl publikacji „Wizerunek felietonisty – wpływy i sposoby werbalnego komunikowania” (2019)
- Nagroda Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej za najlepszy doktorat z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej w konkursie „Doktorat ‘17” dla rozprawy doktorskiej „Kreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu” (2018)
- Wyróżnienie Rady Wydziału Filologicznego za rozprawę doktorską „Kreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu” (2017)
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Łódzkiego zespołowa I stopnia za podręcznik pt. „O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, WUŁ, Łódź 2010.” (2011)
projekty badawcze
- „Funkcjonowanie wizerunku youtuberów historyków oraz historycznego dyskursu popularnonaukowego w środowisku komunikacyjnym serwisu społecznościowego”
grant wewnętrzny Wydziału Filologicznego UŁ (okres realizacji: 2019 – 2021)
- „Analiza dyskursu na materiale empirycznym w kontekście badania wizerunku”, dotacja celowa Wydziału Filologicznego na prowadzenie badań naukowych przez młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich, okres realizacji: 2017
- tytuł: „Komunikowanie wizerunku na poziomie wypowiedzi werbalnej”, dotacja celowej Wydziału Filologicznego na prowadzenie badań naukowych przez młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich (okres realizacji: 2015-16)
- tytuł: „Wpływ słowa i obrazu na wizerunek osoby publicznej”, projekt badawczy,, (okres realizacji: 2011-2013)
- tytuł „Kreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu”, dotacja celowa Wydziału Filologicznego UŁ na badania własne i rozwój młodych naukowców w ramach pracy naukowo-badawczej
okres realizacji: 2013)
- „Wizerunek autora teksu a wiedza o nim i elementy wizualne wypowiedzi – wstępne badania empiryczne”, projekt badawczy, (okres realizacji: 2011-2012)
- tytuł „Perswazja w reklamie i publicystyce”, projekt badawczy, (okres realizacji: 2009-2010)
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Interesują mnie sposoby komunikowania wizerunku na poziomie werbalnym w różnych dyskursach, wpływy poszczególnych systemów znaków na image, determinowanie możliwości kreowania wizerunku przez rodzaj dyskursu, a także sama metodologia badania komunikacji i analiza dyskursu w różnych jej odsłonach. Preferuję w swoich badaniach połączenie metod badań społecznych z lingwistycznymi. Ostatnio bliżej przyglądam się wizerunkowi werbalnemu i multimodalnemu youtuberów popularyzujących historię w serwisie YouTube.
wybrane publikacje
książkowe
- Wpływ słowa i obrazu na wizerunek osoby publicznej, WUŁ, Łódź 2018 (276 s.)
- Wizerunek felietonisty i sposoby jego werbalnego komunikowania, WUŁ, Łódź 2018 (428 s.)
- Poznawać. Tworzyć. Komunikować. Wielokodowość komunikacji, red. A. Barańska, Primum Verbum, Łódź, 2011.
artykuły i rozdziały w monografiach
- Czy przystępna wypowiedź eksperta umniejsza jego autorytet? Wizerunek Wojtka Drewniaka na podstawie wypowiedzi umieszczanych na kanale YouTube „Historia bez cenzury”, [w:] Badanie komunikacji / projektowanie komunikacji vol. 3, red. Michał Grech, Karolina Lachowska, Kamil Olender, Annette Siemes, Libron, Wrocław 2020, s. 179 – 195. Link do publikacji: http://libron.pl/katalog/czytaj/id/344
- Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, tom 12, nr 2/ 2020, s. 62-77. Link do publikacji: https://czasopisma.up.krakow.pl/sdc/article/view/7339
- Jak przekonać do siebie i swoich poglądów czytelnika felietonu? Analiza danych empirycznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 2 (48) 2018, s. 87-99. Link d publikacji: https://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/26471
- The application of generalising judgements and their influence on the images of selected Polish columnists (a constructivism-focussed quantitative and qualitative approach), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 5(43) 2017 Link do publikacji: https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/2687/2277
- Proste treści w komunikacji ze współczesnym interpretatorem – nawiązania do tekstów kultury oraz ich efekt dla wizerunku autora wypowiedzi , „Media i Społeczeństwo”, nr 7/2017, s. 99-109. Link do publikacji: http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/07/07-BaranskaSzmitko.pdf
- Metaphor and its communication capabilities in terms of image creation, Studia Philologica Universitatis Velikotarnovensis, 2 (36)/2017, s. 73-81. Link do publikacji: http://journals.uni-vt.bg/studiaphilologica/eng/vol36/iss2/8
- Różnorodność stylistyczna i jej możliwości komunikacyjne w wypowiedzi felietonowej, [w:] Język a komunikacja tom 39: Style komunikacyjne, Aleksandra Knapik, Aleksandra Misior-Mroczkowska, Piotr Chruszczewski, Władysław Chłopicki, Wydawnictwo Tertium, Kraków 2017, s. 85-96.
- Jak komunikować poczucie humoru? Badanie empiryczne na materiale felietonów, [w:] Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI wieku, red. Grażyna Habrajska, Primum Verbum, Łódź 2016, s. 260-278.
- The Capacities and Limitations of the Newspaper Column as a Tool for Creating the Image of Its Author, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2016, nr 5(35)., s. 115-129. (12 pkt., lista B MNiSW) Link do publikacji: https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/21400
- Cechy wypowiedzi ironisty. Werbalne sposoby komunikowania „ironiczności”, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 5, A. Siemes, M. Grech, M. Wszołek, Libron 2016, s. 147-163. Link do publikacji: http://dziennikarstwo.uni.wroc.pl/userfiles/files/nauka/open%20access/badanie%20i%20projektowanie%20komunikacji%205.pdf?v=1481275712
- Komunikowanie (nie)obiektywności na poziomie werbalnym, [w:] Teorie komunikacji i mediów 7, red. Graszewicz Marek, Atut, Wrocław 2014, s. 197 – 213.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Projektowanie reklamy – copywriting
- NOK – perswazja i manipulacja
- Podstawy Public relations
- Seminarium licencjackie
kompetencje praktyczne
Doświadczenie w:
- public relations (strategia i media relations – Abilita Communications, Partner Center)
- copywriting (freelancer)
prywatnie
Kino, bo kiedy przełamuje konwencje, bawi się nimi lub tworzy własne, to otwiera umysł i/lub stanowi świetną rozrywkę; dietetyka – bo jesteś tym, co jesz; podróże – małe i duże, bo zaskoczenie, egzotyka, wciągające historie czy nieoczywiste zależności są wszędzie i zawsze wzbogacają.