Dr Anita Filipczak-Białkowska
Członkini Rady Wydziału Filologicznego UŁ w kadencji 2020-2024
Koordynator kierunkowy ds. promocji (2017-2020)
e-mail anita.filipczak@uni.lodz.pl
miejsce w sieci https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/person/view/5e7093bd878c28a0473aff6d/current
nr ORCID 0000-0001-9447-1628
projekty badawcze
- „Manifestowanie orientacji ideologicznej w dyskursie politycznym”, dotacja celowa dla młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich w 2017 r.
- „Struktura ideologiczna polskiej prawicy”, dotacja celowa dla młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich w 2018 r.
- „Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający ciekawość odbiorcy. Zjawisko clickbajtu w internetowych portalach informacyjnych”, Studencki Grant Badawczy, 2017 r.
kompetencje naukowe
zainteresowania naukowe
Moje zainteresowania badawcze zorientowane są wokół nauk o komunikacji społecznej i mediach, sytuują się na styku językoznawstwa (w obszarze pragmatyki językowej) i psychologii (szczególnie psychologii poznawczej i społecznej). Szczególnie zajmują mnie mechanizmy wywierania wpływu na ludzi.
Główne obszary badawcze:
- komunikowanie ideologii
- uwaga w procesie komunikacji
- projektowanie komunikacji w obszarze public relations i brandingu
wybrane publikacje
Monografie:
Prace redagowane:
- Poznawać. Tworzyć. Komunikować. Dyskursy komunikacji medialnej, red. A. Filipczak-Białkowska, Łódź 2011.
- Chwyty perswazyjne w różnych dyskursach, red. A. Filipczak-Białkowska, numer tematyczny czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 2 (48), 2018, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/issue/view/289.
- The Secret of Meaning. Meaning in Contemporary Media and under Dictatorship, red. Ostrowski, A. Filipczak-Białkowska, numer tematyczny czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 3 (58), 2020, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/issue/view/669.
Artykuły:
- Does standard interpretation exist? Empirical verification of selected assumptions of communicational grammar, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 3 (58) 2020, s. 171-197, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/8863/8662
- Jak badać insynuacje? Ujęcie komunikacyjne, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura: Media i komunikacja”, 12(2), 2020, s. 78-92, https://czasopisma.up.krakow.pl/index.php/sdc/article/view/7357/6754.
- Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, vol 2 (48) 2018, s. 245-262, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/4022.
- Obiekty ideologiczne w dyskursie parlamentarnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, vol 2 (48) 2018, s. 101-112, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/4006.
- Strategies for organising the attention of receivers in e-mail marketing, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, vol. 5(43), 2017, s. 157-169, https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/2685/0.
- Niedosłowność jako strategia w tekstach politycznych – metody, funkcje, interpretacja, [w:] (Nie)dosłowność w języku, Tertium, Kraków 2016, s. 103-114.
- Personalizacja zadania jako aktywator zaangażowania [w:] Twórczość, uniwersytet, pasja… O zaangażowaniu w dydaktyce, red. Klimczak K., Płuciennik J., Łódź 2015, s. 37-47.
- The correlation between gender of programmed addressee and the stylistic features of the commercial content [w:] “Online Journal of Art and Design”, volume: 2, issue: 4, October – 2014, s. 15-22, http://www.adjournal.net/articles/24/242.pdf.
- Komunikowanie przez opakowanie. Perswazyjność etykiet produktów w perspektywie lingwistyki płci [w:] Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii, red. Stasiuk-Krajewska K., Graszewicz M., Wrocław 2014, s. 353-364.
- Reguły wywierania wpływu na odbiorcę we współczesnej polskiej reklamie komercyjnej – ich funkcje i taktyki (w oparciu o przegląd reklam z zakresu bankowości) [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. Być nadawcą – być odbiorcą, red. G. Sawicka, W. Czechowski, Toruń 2014, s. 272-280.
- Zmiana punktu widzenia jako strategia perswazji w reklamie społecznej dotyczącej problemów dzieci (na przykładzie kampanii „Stop pedofilom!”, „Małe jest kruche”, „Dziecko w sieci” i „Dzieciństwo bez przemocy”) [w:] Dziennikarstwo i Media 4, red. I. Borkowski i K. Stasiuk-Krajewska, Wrocław 2013, s. 231-238, http://dzm.wuwr.pl/manufacturers/anita-filipczak-bialkowska-3026.
- Językowe mechanizmy kreowania wiarygodnej informacji w faktoidalnych komunikatach prasowych [w:] Rozmowy o komunikacji 5, red. G. Habrajska, Wyd. Primum Verbum, Łódź 2011, s. 227-249.
- Profilowanie obiektu ideologicznego jako strategia manifestowania ideologii w debacie parlamentarnej [w:] Poznawać. Tworzyć. Komunikować. Komunikatywizm w Polsce. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. G. Habrajska, Primum Verbum, Łódź 2011, s. 139-145.
- Kontrastowanie postaw w dyskursie politycznym – mechanizmy manifestowania orientacji aksjologicznej [w:] Rozmowy o komunikacji 4, red. G. Habrajska, Wyd. Leksem, Łask 2010, s. 71-85.
- O informacji i perswazji w dyskursie prasowym [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. Sytuacje-komunikacja-konteksty, red. G. Sawicka, Bydgoszcz 2010, s. 287-295.
- Perswazyjne współoddziaływanie tekstu i obrazu w prasie [w:] Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, red. Anna Obrębska, Primum Verbum, Łódź 2009, s. 91-100.
kompetencje dydaktyczne
prowadzone przedmioty
- Nauka o komunikowaniu – argumentacja w komunikacji społecznej
- Public relations – bariery w komunikacji
- Public relations – komunikacja interpersonalna
- Branding – projektowanie marki
- Nauka o komunikowaniu – perswazja i manipulacja
- Pragmatyka językowa
- Reklama społeczna, polityczna i komercyjna
- Podstawy Public Relations
- Copywriting
- Wywieranie wpływu na odbiorcę
kompetencje praktyczne
- studentka V roku psychologii
- konsultantka strategii komunikacyjnych (współpraca m. in. z UMŁ, politykami samorządowymi, szkołami)
- copywriter (współpraca z różnymi podmiotami)
prywatnie
Moją największą pasją są rozmowy z ludźmi.
Bardzo lubię organizować spotkania z przyjaciółmi i znajomymi.
Jestem dumną mamą piłkarza i żoną strażaka.
Odpoczywam, spędzając czas na łonie natury, najchętniej spacerując brzegiem rzeki.